30.5.2017
Tästä se lähtee.. Tämän projektin nimi olkoon vaikka "Annikasta ope".
Ensimmäisen lähipäivän jännitys alkoi jo aamusta, kun Muhokselta starttasin auton nokan kohti Oulua. Kovasti pohdin ajellessani, että mitä tämä projekti tulee pitämään sisällään.. Kysymysmerkkejä oli päässäni paljonkin. Yksi toiveeni on, että pikkuhiljaa nämä kysymysmerkit alkaisivat hälventyä ja muuttuvat jopa huutomerkeiksi osaamisen kehittyessä.
Mieleeni ensimmäisen päivän jälkeen jäi: "Jäitä hattuun" ja osaamisen kehittäminen riittäviltä osin. Tämä pitää kyllä täysin paikkansa, sillä tietotulva oli valtaisa ja kaikkea ei pysty millään heti sisäistämään. Onneksi jo muutama kysymysmerkki muutti väriä mustasta harmaaksi, joten siltä osin tavoite on jo lähempänä :). Opetusryhmä osoittautui loistavaksi, joten kyllä tästä hyvä tulee. Pistänpä siis jäitä hattuun ja annan ajatusten muhia huomiseen!
31.5.2017
Tästä lähipäivästä voisi kiteyttää ajatukset yhteen sanaan; "ILO". Oppimisen ilo, osallistumisen ilo, oivaltamisen ilo, yhdessä tekemisen ilo, verkostoitumisen ilo ja tulevaisuudessa opettamisen ilo.
Jäin päivän jälkeen pohtimaan erilaisten pedagogisten menetelmien, välittämisen ja ohjauksen merkitystä, sillä nämä asiat ovat oppimisen kannalta olennaisia asioita. Koen, että ilman näiden palasten olemassaoloa, opettaja on tuuliajolla. Esan sanoma; "Voit olla oman alasi ammattilainen, se ei kuitenkaan tee sinusta vielä hyvää opettajaa".
Kuinka usein kompastutaankaan siihen läpikäymisen pedagogiikkaan, jolloin kahlataan asioita kiireellä läpi. Johtuuko tämä suunnittelun puutteellisuudesta vai siitä, ettei kykene rajaamaan opetettavasta osa-alueesta olennaista tietoa? Opettajana haluaisin jatkossa muistaa, ettei kaikkea voi opettaa kerralla eikä kaikkea voi oppia kerralla. Toisaalta tilanneherkkyys ja joustavuus ovat molemmat tärkeitä piirteitä, sillä jos joku menetelmä ei toimi kannattaa kokeilla jotain uutta menetelmää.
Kohti opettajuutta - pikku hiljaa, askel kerrallaan - yrityksen, erehdyksen, oivaltamisen ja ilon kautta.
1.6.2017
Tämä päivä piti sisällään arviointi- ja palauteosaamista. Tämä kuva puhutti kyllä kovasti. Koen, että tässä ollaan opettajuuden ytimessä. Miten saadaan tavoitteet ja arvioinnit tehtyä tasa-arvoisesti, yksilöllisesti ja riittävän haastavaksi. Keskusteluissa nousi esille se, että yksilöllistäminen saattaa aiheuttaa myös opiskelijoiden kesken keskustelua. Tästä johtuen on erittäin tärkeää, että esim. kurssin alussa käydään yhdessä läpi pelisäännöt, tavoitteet ja arvioinnin periaatteet.
Työelämäosaamista laadittiin Poplet:lla mindmap aiheesta: "miten opettajan hyvät työelämäverkostot edistävät opiskelijan oppimista".
Mitä ovat urbaanit myytit? Urbaanit myytit ovat sellaisia, jotka eivät perustu mihinkään tutkittuun tietoon vaan ovat muutoin vakiintuneet. Tähän osa-alueeseen liittyen käsiteltiin tunnin aikana seuraavia asioita:
1. Uskomukselle oppimistyyleistä ei ole löydetty tieteellistä tukea. Oppimistyylejä esitellään suurella auktoriteetilla lukemattomissa oppikirjoissa, koulutuksissa, ajankohtaisohjelmissa ja jopa kotimaisten yliopistojen oppimissivustoilla. Kaupallistettu USA:ssa! Lähde: https://drive.google.com/file/d/0B_ubsuhiMgHTb19sSURXLXBWdVk/view
2. Oppimispyramidi: tutkimustulokset eivät voi jakautua tasalukuin. Siitä huolimatta pyramidi toistuu tutkimuksissa: http://www.oamk.fi/epooki/files/9314/3409/3970/Kuvio_2_suom.png
https://drive.google.com/file/d/0B_ubsuhiMgHTeHpRV3RIUjVGRkk/view
Täytyy myöntää, että onhan sitä itsekin näihin myytteihin kompastunut ja esimerkiksi erilaisiin oppimistyyleihin olen viitannut pitämissäni koulutuksissa, joissa aiheena on ollut mm. erityisopiskelijan kohtaaminen, opetus ja ohjaus. Tärkeää onkin, ettei näiden pohjalta "leimaa" opiskelijaa tietynlaiseksi. Nämä eri oppimistyylit antavat vinkkejä siihen, millaisia pedagogisia menetelmiä voi ja kannattaa opetuksessa kokeilla. Me ihmiset olemme erilaisia, myös oppimisen saralla.
Nälkä kasvaa syödessä - sanoo vanha sanonta. No niin taitaa käydä itsellekin; "mulle kaikki heti ja nyt!! Jäitä hattuun, kuten Esa jo ensimmäisenä lähipäivänä painotti...
2. Oppimispyramidi: tutkimustulokset eivät voi jakautua tasalukuin. Siitä huolimatta pyramidi toistuu tutkimuksissa: http://www.oamk.fi/epooki/files/9314/3409/3970/Kuvio_2_suom.png
https://drive.google.com/file/d/0B_ubsuhiMgHTeHpRV3RIUjVGRkk/view
Täytyy myöntää, että onhan sitä itsekin näihin myytteihin kompastunut ja esimerkiksi erilaisiin oppimistyyleihin olen viitannut pitämissäni koulutuksissa, joissa aiheena on ollut mm. erityisopiskelijan kohtaaminen, opetus ja ohjaus. Tärkeää onkin, ettei näiden pohjalta "leimaa" opiskelijaa tietynlaiseksi. Nämä eri oppimistyylit antavat vinkkejä siihen, millaisia pedagogisia menetelmiä voi ja kannattaa opetuksessa kokeilla. Me ihmiset olemme erilaisia, myös oppimisen saralla.
Nälkä kasvaa syödessä - sanoo vanha sanonta. No niin taitaa käydä itsellekin; "mulle kaikki heti ja nyt!! Jäitä hattuun, kuten Esa jo ensimmäisenä lähipäivänä painotti...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti